måndag 19 januari 2009

eriksgatan har sitt eget lilla åskmoln.


jag, teologen, år på riktigt, riktigt dåligt humör. jag är sur, butter, inåtvänd och trött.

nu tänker ni säkert ja ja, nutidens teologer vet inte att man måst gå och lägga sig i tid. jo de vet vi visst, och det gjorde denhär teologen. men problemet var bara att jag låg och tänkte och tänkte, på viktiga saker, på mindre viktiga saker, på emotionella saker och grekiska saker. så där låg jag och vred och vände på mig, för varje gång jag vände mig blev jag mer och mer irriterad. och plötsligt som från ingenstans hör jag steg i trapphuset och inser att det är brevbäraren som kommer med morgontidningen. Om de inte vore så att vår morgontidning är på finska skulle jag ha stigit upp och läst den, men istället låg jag och tänkte på att klockan nu helt klart är 0300. och ja jag var verkligen arg!

så denna dag har varit en dag då jag skulle ha behövt få gömma mig någonstans så att ingen skulle behöva se och höra mig. för idag är jag bara till besvär. ett riktigt litet åskmoln.

men idag har i alla fall en rolig sak hänt. en av mina favoritlärare, lektor i praktiskt teologi.. birgitta s. började prata med mig när jag stod i blåa och väntade på mitt utlovade matsällskap.. nå väl här följer en en lite dialog

birgitta: nå har du kommi igång me studierna bra?
teologen: jo nog har jag de nog. jag trivs verkligen bra här... dock har jag grekiska tent på onsdag så de känns ju mindre trevligt.
birgitta: ja han kan vara hård han där sven-olav. men du e ju dukti du. vet du dehär har jag velat säga dig enda sedan jag hade dig första perioden; du ska int ta studierna för hårt. för du e så duktig och ja de finns ju ett liv utanför studiekammaren också!
som i själavårdstenten.. du hade ju läst alldeles för mycket, ja du visst ju helt enkelt för mycket! så kom nu ihåg vad jag ha sagt..
teologen: *ser ut som ett frågetecken och förstår inte alls vad lektor birgitta pratar om*


nu är det dags att ta itu med att läsa lagom mycket på grekiskan och lagom mycket på Gt och lagom mycket på etiken.

//teologen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ååh, det var fint sagt av din lärare. Kanske borde du *host host* lyssna på henne... ;)

Anonym sa...

antagligen börde jag göra det, för vet vi ju hur jag är.. gör inget, jag upprepar, inget annat än att studera;) hurra för en av de latare teologerna.